Norrtäljes invånare står inför ett vägval som får effekter
på de flestas livsstil - boende, närmiljö och resande. Makthavarna arbetar i
dag med planer som ändrar kommunens speciella karaktär. Hotet mot dagens
strukturer är landsbygdens snabba förändring. En nedmontering har pågått i
flera år – i ärlighetens namn inte enbart i Norrtälje men i hela landet – och inte
enbart genom politiska beslut - men av andra skäl. Postkontor har stängts,
bensinmackar läggs ner, butiker stängs, allt i samhällsekonomins namn. Den
senaste fasen är att stänga skolor; igen av ekonomiska motiv! Och vilka har
drabbats? Jo landsbygdsbefolkningen. Alla på landsbygden. Barnfamiljer, äldre och unga. Allas situation påverkas - över
300 barnfamiljer i Norrtälje om de hotade mindre skolorna stängs.
(M) och (C) har, i ivern att utveckla centralorten, envist
hävdat att landsbygden växer och att stadskärnan måste utvecklas för att
upprätthålla servicenivån i kommunen. Detta
är fel och vilseleder kommuninvånarna! ”Översiktsplan
2040” innehåller samma faktafel. Landsbygden i Norrtälje kommun har i flera år haft
en minskande befolkning. Under de senaste fem åren har kommunen ökat med i
genomsnitt endast 204 personer enligt SCB-statistiken på kommunens hemsida. En
tillväxt om bråkdelar av en procent några tiotal mil från huvudstaden måste
betraktas som förnedrande stagnation – vi är inte norrländsk landsbygd! Något
har gått alldeles fel med en politik som uttalat skrytsamma tillväxtmål till 80 000
– senare reviderade till 77 000 i Översiktsplan 2040. Med en ”strukturplan”
för hamnen och 5000 boende vill man förvandla centrum till en sovstad. Länets regionplan, kommunens översiktsplan -
ÖP2040 - och ”Strukturplanen” för hamnområdet inriktas
ensidigt på en förtätad sovstadsstruktur. Kostnaderna för alla nödvändiga åtgärder som drabbar kommunen uppskattas till 650 miljoner kr - innan detaljerade planer för bostadsbyggandet finns! Kommunala kostnadsuppskattningar håller aldrig - kostnaderna kan hamna på 1 miljard. Allt på bekostnad av en redan försummad
och allt tydligare diskriminerad landsbygd.
Det är bråttom att välja en ny politik - och snarast och tydligt
ta ställning till den framtida utvecklingen. Vill vi att kommunen skall behålla
sin nuvarande karaktär med en centralort, ett antal större och mindre men aktiva
tätorter och en varierad, levande landsbygd där 40 000 personer valt att bo. Alternativet
är en tynande landsbygd när kommunen nu så ensidigt fokuserar på en
komprimering och förtätning av staden. Kommunen måste frigöras från styrningen
från Stockholms stad och Landstinget. När kommunens ledning tror att tillväxten
kommer med ökat bostadsbyggande har man i grunden fel. Byggbranschen bygger när det finns en
efterfrågan på bostäder och dagens konjunkturperspektiv pekar inte på någon
efterfrågebelastning i Norrtälje. En viss efterfrågan av hyresrätter prioriteras inte av
byggbolagen. Dessutom pågår en segregeringspolitik där kommunen förlägger
olycksdrabbade flyktingar och andra grupper till socialt, skattefinansierat
boende i Hallstavik.
Här möter ett annat tillkortakommande – att stimulera
företagande för att skapa arbetstillfällen. Nya företag är nyckeln till tillväxt när stora företag drar i bromsen, men kommunen saknar en strategi . Vid varje
möte i Hallstaviksnätverket upprepas
svaret ”det finns inte resurser”! Om kommunen satsade samma resurser på
konsulter till näringslivschefen som på de överdimensionerade teoretiska bostadsplanerna
skulle det snart bli en annan tillväxtkurva! Tänk större! Tänk i vidare vyer!
Ett fält med en dragracingbana är ett snävt perspektiv. Tänk i stället på utställningar
av lantbruks-och skogsbruksmaskiner, tänk mässor för alla typer av rullande
fordon på det som så ensidigt kallas dragracingbana. Dragracing är aktuellt
några få dagar om året. Resten av året är fältet fritt för andra evenemang. Tillväxt
och lokal sysselsättning behöver visioner och ett nytänkande. Kommunen har också
länge varit kallsinnig till utveckling och produktion av biogas o.a.
biobränslen . Varför denna tröghet i en eko-kommun när förslagen finns? Är vi
en eko-kommun mer än till namnet?
Att kommunen hävdar låg arbetslöshet är ett hån mot de nästan
40 % av arbetskraften - 8000 personer som måste använda 600-800 timmar om året
till ett jobb utanför kommunen. Pendlingsbehovet måste minskas med mera lokal
sysselsättning. Finns det en strategi för att locka hit framtidsinriktade
kunskapsföretag. Svar – nej. Vilket företag vill flytta hit om man inte kan
erbjuda välutbildad ung arbetskraft. Nej, år efter år är Norrtäljes dåliga
ranking i riksjämförelserna en bromskloss för att locka välutbildade unga
barnfamiljer som vill placera sina barn i goda skolor. Ett moment 22 som politikerna
inte lyckats lösa på årtionden, och endast hänvisar till dålig studietradition.
Visionslöst. Utan en framtidsinriktad plan för skolan ändras inte ”studietraditionen”.
Norrtälje behöver en ny politisk ledning med visioner för framtiden och en
strategisk plan för ett framgångsrikt samhälle med god tillväxt. Tyvärr är
Översiktsplan 2040 mest en geografisk beskrivning av en förväntad utveckling –
men passiv och utan definition av vilka åtgärder som behövs för att nå målen.
Det behövs en dramatisk förändring i styrningen av kommunen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar