torsdag 21 november 2013

Skatt på skatt....

…eller olikhet inför lagen  – ”folkets rätt att sig själv beskatta”! Få saker tycks uppröra människor lika mycket som ordet skatt. Då menar jag inte de av typen”gömda skatter” eller ömhetsuttryck som”min skatt”! Nej det är när samhället har tillskansat sig rätten att beslagta delar av våra intäkter och sedan använda och fördela de beslagtagna pengarna med inställningen att samhället vet bäst hur mina pengar skall delas mellan mig och alla andra. ”rätt att sig själv beskatta”! Knappast. Jag tycker inte som Mona Sahlin att det är häftigt att betala skatt!

Som pensionär tillhör jag 2-miljonersklubben som i inget avseende mera kan påverka min skatt – tvärtemot har jag nu blivit diskriminerad i förhållande till dem som arbetar och har en inkomst. Ändå mer diskrimineras förstås de som inte alls har ett jobb. Nu pågår en intressant politisk tvist på högsta nivå hur gruppen med höga inkomster skall beskattas – ändå litet mindre skatt eller inte? Att dessa grupper ligger högt ovan den vanliga pensionärens intäktsnivåer verkar ointressant i debatten. Och Riksdagens ledamöter har nyss tilldelat sig själva 1500:- mer i månaden och har ersättnings- och pensionsvillkor som den normala löntagaren, än mindre pensionären, ens skulle drömma om! Att vi pensionärer är den grupp som skapat förutsättningarna för dagens ”välfärd” är för länge sedan glömt.  Som grupp är vi som känt underrepresenterade i riksdagen.
Jag är definitivt inte religiös men jag börjar tro att dagens makthavare stöder Skriftens paroll  - ” den som har skall varda givet”. 

Tyvärr gäller det inte den diskriminerade gruppen pensionärer som inte har mera än vi knegade ihop en gång och kanske lyckades spara när man beslagtagit en del av de surt förvärvade slantarna. Och så beskattas vi fortsatt hårt. När inkomstskatten dragits betalar vi meromsättningsskatt på allt vi köper, energiskatt på el och fordonsbränsle och moms på de skatterna, vägskatt om vi har bil. Stämpelskatt  för olika offentliga tjänsterosv. Dessa ”konsumtionsskatter” är relativt mer betungande för pensionären och alla med låga inkomster. Slutligen har lagstiftarna uppfunnit ett annat namn på vissa skatter – avgift!! Så genialt!

Men den kritiska frågan är om  vi – och folket i stort - verkligen får ”valuta för skattepengarna”? Tveksamt. När många människor står i soppköer, övernattar ute eller i trappor och far allmänt illa då tvivlar jag starkt. Välfärdssamhället har stora skavanker. Jag accepterar min skatt men undrar hur alla okontrollerade offentliga miljardrullningar kan förekomma i detta skenbart välorganiserade samhälle? 800 miljarder enligt en utredning av tidningen Dagens Samhälle! Ofattbart mycket skattepengar och fullständigt oacceptabelt när många människor inte får mat för dagen eller har tak över huvudet när vintern kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar